7 suosittua markkinointitekniikkaa pienyrityksille – osa 1

Ennen kuin aloitat markkinoida tuotteitasi, on hyvä miettiä, mikä kohderyhmäsi on ja luoda niin sanottu asiakaspersoona, jonka toivot tavoittavan markkinointimateriaalillasi. Kun tiedät, millainen ihanteellinen asiakkaasi on, sinulla on lukuisia markkinointitekniikoita, joista valita. Suurin osa näistä tekniikoista ovat edullisia tai täysin ilmaisia. Voit myös käyttää erilaisia tapoja eri markkinointivaiheissa tai voit käyttää kaikkia kerralla. Valinta on sinun.

Kun rakennat yritystä, ensimmäinen asia, jonka haluat suojata, on asiakaskunta. Hyvällä tulostimella, puhelimella ja Internet-yhteydellä voit koota melko laajan mainoskampanjan maksamatta juuri mitään. Tässä artikkelissa tarkastelemme yksityiskohtaisemmin näistä pienten yritysten markkinointitekniikoista seitsemää.

1. Flyerit

Tämä on helppo ja halpa tapa mainostaa. Etsi alue, jolla haluat toimia, ja jaa mainosflyereita kaikkiin ulottuvilla oleviin postilaatikoihin. Flyerin sisältö tulisi olla lyhyt, selkeä ja mennä suoraan asiaan sekä korostaa tarjoamaasi palvelua ja sinun yhteystietoja. Ilmaisen arvion, kupongin tai alennuksen tarjoaminen kannattaa aina, sillä ne tarjoavat asiakkaalle arvoa ja he tulevat suuremmalla todennäköisyydellä ottamaan sinuun yhteyttä tai tulevat käymään myymälässäsi.

2. Julisteet

Useimmat supermarketit, julkiset tilat ja ostoskeskukset tarjoavat ilmaisen ilmoitustaulun johon voi laittaa ilmoituksia ja mainoksia. Tämä on osuma tai ohi menetelmä, mutta sinun tulisi yrittää tehdä juliste kohtuullisen näkyväksi ja siinä tulisi olla irrotettavia lappuja tai välilehtiä, jossa on sama tarjous kuin flyerissa. Tee joka paikkaan asetetusta julisteesta eri värinen, jotta näet, kun asiakkaat tuovat tarjouslappunsa sinulle, mistä paikasta he ovat sen ottaneet. Näin saat selville, mitkä paikat ovat otollisia julistemainonnalle ja mistä vedät asiakkaita parhaiten puoleesi. Jos yksi alue on huomattavasti tuottoisampi kuin muut ja tuo sinulle eniten mahdollisia asiakkaita ja uusia asiakkaita, voit kohdistaa kampanjasi paremmin siihen alueeseen, esimerkiksi flyereilla, mainostamalla paikallisessa mediapalvelussa ja tekemällä kylmäsoittoja paikallisiin yrityksiin, jotka sopivat tuotteesi kohderyhmään jne.

3. Arvonlisäykset

Tämä on yksi kaikkien tuotteiden tai palveluiden tehokkaimmista myyntimenetelmistä. Arvojen lisäykset ovat hyvin samankaltaisia kuin alennuskupongit ja ilmaiset arvioinnit, mutta niiden tavoitteena on lisätä asiakastyytyväisyyttä ja laajentaa eroa sinun ja kilpailijoidesi välillä.

Yleisiin arvonlisäyksiin sisältyvät takuut, toistuvien asiakkaiden alennukset, pistekortit ja palkkiot tai komissiot uusien asiakkaiden ohjaamisesta yritykseesi tai suosittelut.

Usein ratkaiseva tekijä asiakkaan valitessa kahden samanlaisen myymälän välillä on, onko hänellä pistekortti tai edullinen asiakaskortti jompaankumpaan myymälään. Sinun ei tarvitse luvata kuuta taivaalta lisätäksesi arvoa – usein sinun on vain ilmoitettava jotain, mitä asiakas ei ehkä ole tiennyt tuotteestasi tai palvelustasi aikaisemmin. Kun teet mainosmateriaaleja, lisäarvot on korostettava.

4. Suositteluverkostot

Suositteluverkostot ovat yritykselle korvaamattomia. Tämä ei tarkoita pelkästään asiakkaita, joita kannustetaan suosittelemaan yritystä muille alennusten tai muiden palkkioiden perusteella. Tämä sisältää myös yritysten väliset suositukset. Jos olet koskaan löytänyt itsesi sanomasta, ”emme tee / myydä tätä täällä, mutta X kadun toisella puolella tekee”, sinun on varmistettava, että saat suosituksia takaisin kyseiseltä yritykseltä.

Verkosto on entistä vahvempi, kun käsitellään toimihenkilöitä. Asianajaja ohjaa ihmisiä kirjanpitäjälle, kirjanpitäjä ohjaa ihmisiä välittäjälle, taloussuunnittelija ohjaa ihmisiä kiinteistönvälittäjälle jne. Kaikissa näissä tapauksissa toimihenkilö riskeeraa oman ammatillisen maineensa suosittelulla. Yrityksestäsi riippumatta, varmista, että luot suositusverkoston niiden yritysten tai toimihenkilöiden kanssa, joilla on samat arvot ja sitoutuu laatuun.

Muista, että kilpailijasi ei aina ole vihollisesi. Jos olet liian kiireinen tekemään kaikkia töitä, ohjaa asiakkaasi kilpailijasi puheille. Useimmiten tämä hyvä teko palautuu sinulle jossain vaiheessa, ja olet edelleen toimittanut asiakkaalle hyvää ja nopeaa palvelua, sillä saatat menettää maineesi jos kiireittesi takia asiakas joutuu odottamaan liian kauan tai saa vain keskinkertaista palvelua.