7 suosittua markkinointitekniikkaa pienyrityksille – osa 2

Mikä on paras tapa edistää yritystäsi? Miten voit mainostaa yritystäsi ja saada nimesi potentiaalisten asiakkaiden eteen, kun raha on tiukka tai olet juuri aloittanut? Miten voit ajaa sanaa yrityksestäsi edullisin tavoin? Yritystoiminnan edistäminen on jatkuva haaste pienille yrityksille. Olipa kyseessä vasta aloittanut yritys tai yritys joka on toiminut jo vuosia, nämä todistetut mainonta- ja markkinointistrategiat auttavat yritystäsi löytämään uusia asiakkaita menettämättä omaisuutta. Tämän artikkelisarjan ensimmäisessä osassa mainitsimme flyerien ja julisteiden levittämisen eduista sekä neuvoimme kuinka voit kasvattaa liiketoimintaasi tarjoamalla asiakkaille lisäarvoa sekä luomalla toimivan suositusverkoston ja tekemällä yhteistyötä muiden yritysten kanssa. Tässä osassa kerromme lisää vinkkejä.

5. Seuranta

Mainonta voi auttaa sinua saamaan toimeksiannon, mutta mitä teet sen jälkeen, kun työ on tehty, voi olla paljon vahvempi markkinointityökalu. Seurantakyselylomakkeet ovat yksi parhaista lähteistä palautteen saamiseen siitä, kuinka mainoskampanjasi menee. Kysy asiakkailtasi esimerkiksi:

  • Miksi asiakas valitsi yrityksesi?
  • Mistä hän kuuli siitä?
  • Mitä muita yrityksiä hän oli harkinnut?
  • Mistä asiakas oli eniten tyytyväinen?
  • Mikä oli vähiten tyydyttävää?

Lisäksi, jos työhösi liittyy asiakkaalla käyminen, voit sujauttaa flyerin läheisiin postilaatikoihin, sillä samankaltaisten tarpeiden ja intressien asukkaat yleensä asuvat samalla alueella.

6. Kylmäpuhelut

Jokainen yrityksen omistaja ja myyjä ovat kuulleet kylmäpuheluista, jossa soitetaan potentiaalisille asiakkaille kylmiltään, ilman minkäänlaista aikaisempaa yhteyttä asiakkaaseen tai yritykseen ja koetetaan saada heidät kiinnostumaan tuotteistasi tai palveluistasi ja saada heidät asiakkaaksi. Onko tämä epämiellyttävää? Kyllä. Onko tämä tärkeää? Kyllä.

Kylmä soittaminen, sähköpostin lähettäminen tai ovelta ovelle on lähes kaikille yrityksille vaikea haaste. Kylmä kontaktointi pakottaa sinut myymään itseäsi ja yritystäsi ventovieraille. Jos ihmiset eivät ole myytyjä sinusta, siitä henkilöstä, joka koittaa myydä heille jotain, he eivät tule olemaan myytyjä tuotteestasi tai palvelustasikaan. Puhelimella tai sähköpostitse ihmisiä kontaktoidessa ei ole hymyn tai katsekontaktin etuja, mutta kylmäpuheluiden tekeminen saa sinut ajattelemaan jaloillasi, työstää sopeutumiskykyäsi ja luo henkilökohtaisen suhteen potentiaaliseen asiakkaaseen.

Tätä taitoa kannattaa harjoitella, paljon, ensin yksin, sitten tuttaville ja tämän jälkeen oikeille potentiaalisille asiakkaille. Hyvien sähköpostien lähettäminen voi tuntua vähemmän pelottavalta, mutta vaikka aloittaisitkin niillä, kannattaa kuitenkin tehdä seuranta puhelu, jossa saatat joutua kertomaan kaikki samat asiat, joten puheluiden tekemistä kannattaa ehdottomasti harjoitella. Jos et tiedä miten luoda toimivan kylmäpuhelurakenteen ja myyntipuheen, voit löytää paljon oppaita ja esimerkkejä sen luomiseen netistä. Kannattaa myös tehdä pientä tutkimusta myös siitä, mitä myyntipuhelussa kannattaa välttää.

7. Internet

Tänä päivänä lähes jokainen ihminen on netissä iästä riippumatta, eikä internet mainontaa voi unohtaa, sillä se on nykyään yksi tärkeimmistä markkinointitekniikoista yrityksille. On lähes mahdotonta ajatella, että yrityksellä (jopa paikallisella kahvilalla) ei olisi ainakin verkkosivustoa, jossa on vähintään tärkeimmät tiedot kuten osoite ja aukioloajat. Jos sinulla ei ole verkkosivuja tarkoittaa ettei sinulla ole kontaktia ihmisiin, jotka kysyvät ensimmäisenä Googlelta, kun he etsivät tuotetta tai palvelua ja ovat valmiita tekemään ostoksen.

Lisää tähän läsnäolo sosiaalisessa mediassa ( Facebook-sivu, Instagram ja Twitter-tilit) ja tarve hyvälle hakukoneoptimointi sisällölle ja tämä markkinointitekniikka voi tuntua ylivoimaiselta. Julkaisutekniikka on kuitenkin kehittynyt siihen pisteeseen, että sisällönhallintajärjestelmät, kuten esimerkiksi WordPress, pystyy vastaamaan kaikkiin näihin tarpeisiin.

Jos et tiedä miten tehdä toimiva internet markkinointisuunnitelma ja toteuttaa se, voit joko palkata jonkun tekemään sen puolestasi tai etsiä tietoa itse netistä. Verkko on pullollaan tietoa aiheesta, sillä se on yksi kuumimmista aiheista ja tavoista markkinoida tällä hetkellä. On myös olemassa kursseja ja konsultteja jotka voivat opettaa sinua tekemään tämä oikein, mutta paljon tietoa voi löytää myös ilmaiseksi. Kannattaa kuitenkin miettiä, kuinka paljon aikaa ja energiaa haluat käyttää taitojen oppimiseen ja laskea, tuleeko tämän tehtävän ulkoistaminen sittenkin halvemmaksi.

Viimeisenä vinkkinä annan pientä tilastotietoa. Mainoskampanjan houkuttelemista kontakteista yleensä vain noin 10 – 20% tulee asiakkaita. Haluatko yrityksen ostavan sinun tuotteitasi? Anna heille esitys siitä, miten se hyödyttää heitä. Haluatko jonkun käyttävän palveluasi? Anna heille arvio tai näyte siitä, mitä teet heidän hyväkseen.