Edullisia tapoja markkinoida yritystäsi – osa 2

Tässä artikkelisarjassa kerromme vinkkejä, kuinka voit markkinoida yritystäsi helposti, nopeasti ja mikä tärkeintä, edullisesti. Varsinkin uusilla yrityksillä ei usein ole varaa investoida suuria sumia markkinointiin, jonka vuoksi kustannustehokkaat markkinointitavat voivat olla tarpeen ja varmistaa uuden yrityksen selviytymisen. Tässä lisää vinkkejä:

Anna asiakkaille useita käyntikortteja

Jos olet palveluntarjoaja, ystäviesi ja tuttaviesi lisäksi kannattaa antaa asiakkaillesi useampia käyntikortteja, sillä he voivat siten antaa ystävilleen ja naapureilleen käyntikortisi, kun he pyytävät asiakkaaltasi suosituksia. Näin asiakkaallasi on helppo tapa antaa sinun yrityksesi nimi ja yhteistiedot niitä kysyville.

Anna asiakkaille useita käyntikortteja

Puhu kaikille yhteistyökumppaneillesi

Puhu kaikille myyjille ja palveluntarjoajille, joilta ostat tuotteita tai palveluita. Anna heille käyntikorttisi ja kysy, voivatko he käyttää tuotteitasi tai palveluitasi tai jos he tuntevat ketään, joka sattuisi tarvitsemaan sinun tuotteitasi tai palveluitasi. Jos heillä on ilmoitustauluja, joissa käyntikortteja näytetään (painotaloilla usein on, samoin joillain ruokakaupoilla ja kampaajilla jne.), kysy, jos sinun käyntikorttisi voidaan lisätä taululle.

Osallistu ryhmiin

Osallistu ammattiryhmien tapaamisiin ja ryhmien, kuten kauppakamarin, muiden paikallisten liiketoimintaryhmien, paikallisten kansallisten ryhmien, kuten NAWBO: n tai kansalaisjärjestöjen, kokouksiin. Pidä käyntikortteja taskussa, josta ne on helposti saatavissa, jos joku kiinnostuu yrityksestäsi. Älä unohda kysyä, mitä ihmiset, joiden kanssa puhut, tekevät ja todella kuunnella heitä. Kysy onko heillä käyntikorttia antaa sinulle, jolloin sinun on myös helpompi antaa omasi heille. He ovat imarreltuja jos olet kiinnostunut heidän bisneksestään ja muistan sinut paremmin myöhemmin sen takia. Niihin ryhmiin, jotka houkuttelevat kohderyhmääsi, kannattaa osallistua vaikka jäsenyys maksaisikin. Jos ryhmällä on verkkosivusto, joka näyttää ryhmän jäsenet, varmista, että nimesi ja linkki verkkosivuillesi lisätään tähän listaan. Kun se on lisätty, tarkista, että yhteistietosi ovat oikein ja linkki sivustollesi toimii moitteettomasti. Ryhdy olemaan aktiivisesti mukana kahdessa tai kolmessa ryhmässä. Se antaa sinulle mahdollisuuden tavata mahdollisia asiakkaita. Mutta muista: opportunistit havaitaan nopeasti ja saavat vähän liiketoimintaa. Et halua osallistua liian moniin organisaatioihin, jotka vaativat paljon aikaa, voit, ja kannattaa, olla kaikkiin hieman yhteydessä tarjoamalla hydyllisiä ideoita ja auttaa projekteissa aina kun on mahdollista.

Julkaise mielenkiintoisia päivityksiä säännöllisesti

Lähetä mielenkiintoisia artikkeleita ja kuvia säännöllisesti sosiaalisen median sivustoillasi. Mieti, millaiset julkaisut kiinnostavat kohdeyleisöäsi. Julkaisu voi kenties sisältää vinkkejä siitä, miten he voivat parantaa elämänsä tai liiketoimintaansa tai erikoistarjouksia. Tällaiset julkaisut saavat todennäköisesti eniten tykkäyksiä ja niitä jaetaan eniten. Voit myös harkita kaikkein suosituimpien julkaisujesi boostauksen maksamisesta. Tässä tapauksessa kohdista viesti ihmisryhmiin, jotka ovat eniten jo olemassa olevien asiakkaitesi kaltaisia.

Etsi jotain epätavallista siitä, mitä teet, ja julkaise se

Lähetä lehdistötiedotteet paikallisiin sanomalehtiin, radioasemiin, kaapelitelevisioasemiin ja aikakauslehtiin, joiden yleisö todennäköisesti haluaa ostaa mitä myyt. Julkaise lehdistötiedote myös yhdellä tai useammalla online-lehdistöpalvelulla, ja varmista, että sisällytät linkit verkkosivustoosi. Lähetä lehdistötiedotteen mukana ainakin yksi kuva (mutta ei radioasemille), jotta mahdollisuudet materiaalisi julkaisemiseen kohoisivat. Toimittajat tarvistevat usein visuaalisia elementtejä (piirrustuksia tai kuvia) täyttämään tilan ja hajottamaan sivun harmaata ulkoasua.

Kirjoita artikkeli, joka osoittaa alan asiantuntemuksesi

Lähetä se alan ulkopuolisiin sanomalehtiin, aikakauslehtiin ja sivustoihin, jotka hyväksyvät asiantuntijoiden lähettämiä artikkeleita. Varmista, että nimesi, yrityksen nimi, puhelinnumerosi ja viittaus tuotteeseesi tai palveluusi sisältyvät artikkelin loppuun. Jos toimittaja käyttää artikkelisi, saat nimesi ja yhteystietosi painettuina ilmaiseksi.

Kirjoita artikkeli, joka osoittaa alan asiantuntemuksesi

Mainosta julkaisujasi ja julkisuuttasi

Aina kun saat jotain julkaistua tai julkisuutta muilta, pyydä kustantajalta lupa uudelleen julkaista artikkeli muissa medioissa. Ota jutusta kopioita ja lähetä esimerkiksi myyntikirjeiden tai muiden mukana, joita käytät tuotteiden ja palveluiden markkinoimiseen. Jos sinusta on juttu sanomalehdessä tai kirjoittamasi artikkeli on julkaistu aikakausilehdessä, mainosta siitä myös Sosiaalisen median sivustoillasi. Julkisuus ja lehtileikkeet luovat uskottavuutta tuotteisiisi ja palveluihisi.