Edullisia tapoja markkinoida yritystäsi – osa 3

Kaipaatko uusia tapoja mainostaa yritystäsi tai kenties tiukentaa markkinointibudjettia? Tässä artikkelisarjassa tutkimme erilaisia tapoja mainostaa edullisesti, riippumatta siitä, mitä yrityksesi tekee tai myy. Koeta ajatella mainontaa laatikon ulkopuolelta. Henkilökohtaisemmat ja tuoreimmat markkinointitavat saavat yleensä eniten huomiota. Mutta jos mitään maata järisyttävää ideaa ei satu mieleesi tulemaan, voit aloittaa kokeilemalla näitä tapoja:

Pyydä työtä tai tietoa työmahdollisuuksista

Ota yhteyttä voittoa tavoittelemattomiin organisaatioihin, kouluihin ja oppilaitoksiin sekä muihin yrityksiin, joissa on asiakkaita, jotka saattavat tarvita palveluitasi ja tuotteitasi. Tarjoudu tulemaan puhujaksi näihin järjestöihin tai esimerkiksi teollisuuden konferensseihin, vapaaehtoisjärjestöihin, kirjastoihin jne. Paikalliset yritysryhmät tarvitsevat usein kokouksiinsa puhujia. Hyödyt siitä, että saat nimesi esille, mahdollisten asiakkaiden yhteistiedoista ja kontakteista ja julkisuudesta, joita saat ollessasi puhuja näissä tapahtumissa. Kannattaa myös verkostoitua muiden samalla alalla olevien kanssa. Voit tarjoutua käsittelemään heidän ylikuormitustaan mutta älä kuitenkaan yritä varastaa heidän asiakkaitaan, sillä sana kiertää ja tällä tavoin voit helposti pilata yrityksesi maineen.

 

Tee tuote-esittelyitä yrityksille tai ryhmille

Jos tuotteesi tai palvelusi on asianmukainen, anna siitä esittely mille tahansa yritykselle, ryhmälle tai henkilölle, joka voisi olla kiinnostunut. Tai opeta muille, kuinka käyttää työkalua, jota käytät työssäsi. Tee video tai diaesitys tuotteestasi ja laita se YouTubeen ja muihin videon ja diaesitysten jakamissivustoihin. Koita saada näytteitä tuotteistasi tai työstäsi mahdollisimman monen ihmisen ulottuviin. Soita ihmisille, joiden kanssa haluat tehdä liiketoimintaa. Selosta lyhyesti mitä teet ja pyydä tapaamista puhumalla heille siitä, miten voit auttaa heitä täyttämään jonkin tarpeen tai ratkaisemaan jonkin ongelman. Jos olet naisomisteinen tai vähemmistöomisteinen yritys, etsi yksityisen, valtion tai liittovaltion organisaation sertifikaatteja. Monilla ostajilla on sääntöjä ja kiintiövaatimuksia tavaroista ja palveluista, joita heidän on hankittava vähemmistö- ja naisyrittäjiltä. Tarjoa ilmaisia, ei velvoittavia neuvotteluja ihmisille, joiden uskot tarvitsevan tai käyttävän palveluitasi. Tarjoa tällaisen neuvottelun aikana käytännön ehdotuksia tai ideoita, ja ennen kuinlähdet, pyydä haluaako asiakas tilata nämä ideoiden toteuttamiseksi.

Tee tuote-esittelyitä yrityksille tai ryhmille

 

Autonteippaukset

Jos yrityksesi käyttää autoa tai kuorma-autoa, kannattaa yrityksesi nimi ja yhteystiedot saada ammattimaisesti maalattua tai teipattua ajoneuvon kylkeen. Tällä tavoin kuljetusvälineestäsi tulee liikkuva mainostaulu yrityksellesi. Jos et halua ajoneuvon kylkeen yrityksesi tietoja pysyvästi, harkitse magneettisten merkkien käyttämistä.

Luo mainosmateriaalia joka on aina saatavilla

Pidä myyntikirjeitä, esitteitä, lehtisiä ja muita asiaan liittyviä tietoja painettuina ja valmiina. Kysy kontakteilta, jotka vaikuttavat epävarmoilta siitä, haluavatko ostaa sinulta tuotteita vai ei, haluavatko he että lähetät heille lisätietoa. Mikäli kontakti sanoo kyllä, lähetä heille heti lisätietoja, katalogin tai esitteen ja muista ottaa heihin uudelleen yhteyttä parin viikon, tai muun asianmukaisen ajan kuluttua. Tämän lisäksi voit esimerkiksi suorittaa kilpailun. Valitse palkinnoksi jotain houkuttelevaa, joka liittyy liiketoimintaasi, se voi esimerkiksi olla ilmainen lahjakori tuotteistasi tai ilmainen palvelu. Mainosta kilpailua kaikilla sosiaalisen median sivustoillasi ja muilla tavoin, joilla uskot tavoittavasi  uusia asiakkaita.


Luo mainosmateriaalia joka on aina saatavilla

Käytä Jälleenmyyjiä

Käytä muita ihmisiä myymään tuotettasi tai palveluasi. Sen sijaan, tai sen lisäksi, että voit myydä tuotteita itse, etsi kumppaneita, jälleenmyyjiä tai ihmisiä, jotka tuottavat sinulle myyntimahdollisuuksia komission vastineeksi. Varmista, että hinnoittelurakenteesi kestää komissiomaksut tai palkkiot, jotka sinun on maksettava myynneistä. Ota yhteyttä yrityksiin, jotka palvelevat samoja markkinoita, mutta myyvät erilaisia tuotteita ja palveluita. Tee järjestelyjä mainostaa toistenne tuotteita ja palveluita jakamalla kontakteja, mainoksia ja mahdollisuuksia toistenne kanssa.

Testaa Pay Per Click (PPC) mainonta hakukoneissa

Jos et vielä mainosta hakukoneissa, etsi tarjouksia, jotka antavat sinulle 50 tai 75 dollaria ilmaista mainontaa aluksi. Lue ohjeet palvelusta, jota suunnittelet käyttää, ja tarkkaile, kuinka paljon käytät päivittäin tai useammin, ennen kuin olet tyytyväinen PPC-mainoksiin ja näet, että sijoituksesi on tuottoisa.