Mainostus sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media on nykypäivän hyvä ja edullinen tapa mainostaa eri tuotteita. Sosiaalisessa mediassa mainoksen saa tuntumaan henkilökohtaisemmin ja mainos on mahdollista saada vain tietyn ryhmän ihmiset, joten mainosta ei tarvitse suoraan laittaa jokaiselle, jolloin mainostamisessa säästää rahaa ja saa tavoitettua enemmän potentiaalisia asiakkaita. Sosiaalisen median mainoksilla tarkoitetaan mainoksia, jotka tavoittavat asiakkaansa Instagramin, Facebookin, Twitterin tai LinkedInin kautta. Tällöin yritys maksaa palvelun tuottajalle palkkion ja palveluntuottaja laittaa mainoksen tietynkohderyhmän uutissyöttöön. Palveluissa on myös mahdollista mainostaa yksityishenkilönä, ilman yritystä. Nykyaikana sosiaalinen media on erittäin hyvä mainostus keino, jossa potentiaaliset ihmiset on helppo etsiä heidän kiinnostuksensa ja profiilien perusteella. Tällöin yritys valitsee mainosta laittaessaan, että minkä tyyppisille ihmisille mainoksen haluaa menevän. Sosiaalisessa mediassa tapahtuu noin 80 prosenttia digitaaliseen markkinointiin kohdistuvasta huomiosta, kuitenkin 80 digitaalisen mainostuksen tuloksista syntyy sosiaalisen median ulkopuolella. Suurin osa sosiaalisista kanavista on mainostuksen puolelta hyödyttömiä eikä tuota haluttua tulosta.

Facebook

Facebook mainonta on kaikista sosiaalisista mainoksista hyödyllisin. Facebook myös hyödyntää mainoksissa muuta internetin käyttöä. Olet varmasti huomannutkin joskus, että kun olet käynyt katsomassa tiettyä tuotetta muulla sivustolla, tulee se hetken päästä Facebookin uutis-syöttöösi. Facebookilla on sopimuksia useiden yritysten kanssa yrittää kohdistaa mainokset mahdollisimman henkilökohtaisesti, mikä taas antaa mainokselle paremman mahdollisuuden tuottavaisuuteen. Monen sosiaalisen kanavan sijaan kannattaa panostaa vain yhteen ja sen laatuun. Usein on enemmän hyödyllistä käyttää yhtä kanavaa laadukkaasti, monen kanavan laaduttoman käytön sijaan. Tässä tarkoituksessa Facebook on yleensä paras paikka, sinne kuuluu eniten Suomalaisia jäseniä ja jäsenistöstä löytyy laajasta erilaisia kohderyhmiä. Sosiaalinen media on hyvin laaja paikka, joten jos yrität olla mukana, niin huomaat sen pian olevan todella aikaa ja resursseja vievä harrastus. Usein myös uusissa ja kuumimmissa kanavissa tuloksia ja rahaa saavat vain some-konsultit, jotka kouluttavat muita käyttämään kyseisiä palveluita. Facebookin suosion lasku myös ohjaa sinne enemmän asiakkaita, jotka oikeasti jotain saattavat ostaakin, eli aikuisia ihmisiä. Nuorempi sukupolvi, joka on tänä päivänä siirtynyt Instagramin puoleen käyttää huomattavasti vähemmän rahaa sosiaalisen median mainoksiin kuin taas vanhempi sukupolvi. Tämä tietenkin riippuu myös täysin yrityksestäsi ja heidän kohderyhmästä. Jos tuotteesi on bikinien myynti kuuluisissa lomakohteissa, saattaa Instagram olla parempi vaihtoehto. Tällöin yleensä haetaan ns. ilmaisia mainostajia, jotka saavat tuotteet edullisemmin vaatimuksena mainostaa sitä profiilissaan. Facebookissa on myös mahdollista harrastaa ilmaista mainostusta kilpailujen ja arvontojen avulla. Jokainen varmasti tietää Facebookissa toimivan Jounin kaupan, joka on erilaisten arvontojen avulla saavuttanut suuren some suosion ja hänen kauppaansa pidetään nykyään jo melkein nähtävyys Lapin lomalla. Tämä on loistava tapa saada lisää asiakkaita tai ainakin tykkäyksiä sivulleen, kuitenkin laskelmien mukaan vähintään 10 % prosenttia kuvan jakajista ainakin harkitsee tai tutustuu tuotteeseen paremmin mainoksen nähdessään. Facebookilla on myös mahdollista kirjoittaa ilmaisia mainoksia esimerkiksi erilaisiin kohderyhmän sisällä oleviin ryhmiin.

Facebook

Maksullisilla mainoksilla taas pystyy määrittämään paljon enemmän ja niitä saa laitettua tarkemmin jokaisen kohderyhmässä olevan sivulle, jotta ne varmasti tulevat esille. Tällöin voi myös määritellä mainoksen tarkan näkyvyyden, jolloin se näkyy vain tiettyinä kellonaikoina tai päivinä. Sama ihminen näkee myös mainoksen monta kertaa, jolloin oston todennäköisyys kasvaa ja mainokseen saa laitettua suoraan linkin oikealle www-sivustolle. Oikeastaan mainokseen saa melkein loputtomasti erilaisia ominaisuuksia internet selailun tarkkailemiseen asti. Tästä nousi muutama vuosi myös kohu, kun julkiseen tietoon tuli Facebookin tietojen kerääminen mainostus tarkoituksessa ja ihmisillä oli silloin mahdollisuus ottaa salainen selailu käyttöön, jolloin Facebook tai mikään muukaan kanava pysty tarkkailemaan internetin käyttöä.