Mikä on paras verkkosivuston rakennusohjelma hakukoneoptimointiin?

Kun luot verkkosivuston, haluat, että sivustosi näkyy mieluiten ensimmäisenä hakulistalla kun käyttäjät etsivät tietyillä hakusanoilla palveluntarjoajaa netistä. Mikäli harkitset nettisivun luomista markkinoilla olevilla rakennusohjelmilla, saatat pohtia, mikä niistä olisi paras hakukoneoptimointiin (SEO). Valitettavasti tosiasia on, ettei ole yhtä tiettyä verkkosivun rakennusohjelmaa, joka olisi muita selkeästi parempi, hakukone optimoinnissa. Weeblyn, Squarespacen tai Wixin välillä ei ole eroa siinä, kuinka korkealle verkkosivustosi sijoittuu Googlessa. Ei kannata uskoa ketään, joka väittää toisin. Teknisiä SEO ominaisuuksia, jota tarvitset sivuston rakentajaohjelmassa, löytyy lähes jokaisesta ohjelmasta. Alla olemme listanneet ne neljä SEO ominaisuutta, jotka ovat kriittisiä nettisivuston rakennusohjelmassa. Ajattele näiden olevan aivan vähäisimmät ominaisuudet, joita tarvitset saadaksesi Googlen huomioimaan sinut. Näiden jälkeen tarvitset linkkejä ja laadukasta sisältöä kilpailijoittesi päihittämiseen.

Mobiiliystävälliset teemat

Vuosikausien ajan Googlella oli kaksi hakemistoa: pöytäkone ja mobiili. Pöytäkoneen indeksi palveli pöytäkoneen käyttäjiä ja mobiilihakemisto mobiililaitteita käyttäviä henkilöitä. Tämä kaikki on kuitenkin muuttunut. Maaliskuussa 2018 Google ilmoitti, että he ovat julkaisemassa ensisijaisesti mobiili-indeksin. Joten, nyt se, miten mobiilisivustosi toimii, vaikuttaa siihen, miten pöytäkone sivustosi sijoittuu listoilla. Tästä syystä on kriittistä, että sivustosi rakennusohjelmalla on mobiiliystävällisiä teemoja. Onneksi useimmilla sivuston rakentajilla onkin, mutta muutamilla ei  edelleenkään ole näitä ominaisuuksia.

Muokattavat metaotsikot ja kuvaustekstit

Jokaisella sivustolla on metaotsikko ja metakuvaus, jota Google käyttää tuloksissaan. Avainsanan sijoittaminen metaotsikkoon auttaa sinua sijoittumaan korkealle kyseiselle avainsanalle. Avainsanan asettaminen metakuvaukseen ei kuitenkaan auta sinua sijoittumaan hakukoneessa. Metakuvaus on siitä huolimatta edelleen tärkeä: se houkuttelee hakijoita klikkaamaan verkkosivuillesi. Lähes kaikki sivuston rakentajien avulla voit muokata metaotsikkoasi ja kuvaustasi, mutta koska se on niin kriittinen ominaisuus, on parasta olla varma asiasta. Google käyttää sivujesi sisällön otsikkoa ja kuvausta tuloksissaan.

Muokattavat metaotsikot ja kuvaustekstit

SSL

SSL-sertifikaatit antavat verkkosivustoille ”suojatun” kuvakkeen selaimessa ja lisää ’s’:n http- osoitteeseen tekemällä siitä https:än. Google ilmoitti SSL:n olevan sijoitusignaali vuonna 2014 ja kun Google ilmoittaa nimenomaan, että jokin ominaisuus on sijoitussignaali, kannattaa ehdottomasti lisätä se ominaisuus omille sivuille, jos tahtoo olla hakulistoilla mukana. Useimmissa verkkosivuston rakennusohjelmissa SSL ominaisuuden saa heidän maksullisten pakettien mukana mutta ei kaikissa ohjelmissa. Ole siis tarkkana ja tarkista kuuluuko se pakettiin ennen kuin ostat.

Suorituskyky

Google on sanonut, että sivuston nopeus on signaali, jota he käyttävät sivujen sijoittelussa. Onneksi sivuston rakentajilla on yleensä hyvän suorituskyvyn infrastruktuuri, erityisesti suuret sivuston rakentajat, kuten Weebly, Squarespace ja Wix, jotka palvelevat miljoonia sivustoja. Voit tarkistaa verkkosivujesi suorituskyvyn helposti. Kaksi parasta työkalua verkkosivustosi tehokkuuden tarkistamiseen ovat Google Page Speed Insights ja WebPageTest.org 

Suorituskyky

Joten miten voit sijoittua SEO tuloksiin? Tässä on kolme parhainta käytäntöä: 1.  Käytä Google My Business:tä sijoittumaan hakukoneessa. Google My Business -tiedot näkyvät Google-haussa
(tietopaneelissa) ja Google Mapsissa. Varmista kuitenkin, että voit valvoa ja muokata tätä tietoa, ettei tiedot vain mene väärin ja asiakkaasi valuvat kilpailijoillesi. NAP on toinen menetelmä sijoittua hakukoneessa. NAP tarkoittaa nimeä, osoitetta ja puhelinnumeroa. Nämä kolme yksityiskohtaa toimivat allekirjoituksena, jota Google käyttää seuratakseen yritystäsi verkossa. Mitä enemmän ”paikallisia viittauksia” sinulla on näillä tiedoilla, sitä paremmin. Haluat säilyttää NAP: n mahdollisimman johdonmukaisena – epäyhtenäinen NAP voi sekoittaa Googlen – varmista, että yrityksesi on lueteltu asianmukaisesti tärkeimmillä arviointisivuilla kuten TripAdvisorissa, Yelpissä ja Facebookissa. Tavallinen vanhanaikainen verkkosivun SEO vaikuttaa myös paikalliseen yrityssijoitukseesi, joten varmista, että osut nappiin SEO:n perusteissa linkkien, ankkuritekstin, verkkotunnuksen ja useamman linkin yhdistämisessä. Tästä voit löytää lisää tietoa helposti netistä. Hyödyllisiä resursseja paikallisen SEO:n luontiin ovat myös Moz’s 2017 Local Hae Ranking Factors, The Local SEO Guide ja Whitespark. Saatat myös haluta seurata Darren Shawia, Whitesparkin perustajaa ja Andrew Shotlandia, paikallisen SEO oppaan perustajaa. Molemmat ovat ajatusjohtajia paikallisessa SEO tilassa.