Mitä digitaalinen markkinointi on

Yleistyvät älylaitteet ja Internetin käyttö on tuonut tullessaan yrityksille aivan uuden ja tehokkaan tavan löytää asiakkaansa ja kohderyhmänsä. Digitaalinen markkinointi eli digimarkkinointi on sanansa mukaisesti digitaalista markkinointia. Siihen sisältyy kaikenlainen digitaalinen markkinointi sekä viestintä asiakkaille. Digitaalisen markkinoinnin avulla voidaan saavuttaa suuri yleisö ja yleisö voi olla vaikka kuinka laajalla alueella. Tämä on vain hyödyllistä yritykselle.

Olet varmasti törmännyt tilanteeseen, että olet etsinyt tiettyä tuotetta, mutta et ole vielä ostanut sitä. Kohdennettu markkinointi on kuitenkin tuonut kyseisen tuotteen esiin esimerkiksi Facebookin uutisvirrassasi tai vaikkapa Instagramissa muiden päivitysten välissä tai sitten se on pompsahtanut esiin Snapchatin selaamisen yhteydessä. Tuote on siis löytänyt luoksesi helposti ja vaivattomasti. Ja juuri tästä digitaalisessa markkinoinnissa on kyse. Sinulla on asiakkaana tarve tuotteelle ja tuote tulee kuin ihmeen kaupalla juuri sinun eteesi sosiaalisessa mediassa. Tuotteen tilaaminen tämän jälkeen on entistä helpompaa ja kynnys tilaukseen on alhainen. Yritykset käyttävät tällaista markkinointia jatkuvasti.

Hyödyt

Digitaalinen markkinointi mahdollistaa asiakkaiden saavuttamisen helposti jopa ilman mitään kuluja. Fyysiseen materiaaliin ei kulu rahaa eikä aikaa. Eikä sanomalehtimainoksia tarvitse alkaa suunnittelemaan. Riittää, kun materiaali luodaan digitaalisesti ja levitetään eteenpäin esimerkiksi sosiaalisen median tai vaikkapa sähköpostin kautta. Helpompaa se ei voisi olla! Toki digimarkkinointia on mahdollisuus toteuttaa maksetuilla kampanjoilla. Näin kohdeyleisö voidaan saavuttaa entistä tarkemmin ja asiakas näkee juuri hänelle sopivan mainoksen. Digimarkkinointia voidaan toteuttaa sekä suurilla että aivan pienillä budjeteilla. Esimerkiksi Facebook tarjoaa erilaisia markkinointiratkaisuja yrityksille, jotka haluavat käyttää kohdennettua markkinointia. Yritys, joka satsaa digimarkkinointiin, saa yrityksensä ja palvelunsa helpommin näkyville esimerkiksi Google-haussa. Tähän auttaa nk. SEO-hakusanojen määrittäminen, joiden avulla asiakkaat löytävät tietyn yrityksen tai palvelun. Hakusanamainonnan avulla palvelu saadaan juuri sitä palvelua etsivien asiakkaiden ulottuville. Yritys, joka ei löydy hakukoneilla, voi menettää mahdollisen asiakkaan, sillä (hakukoneilta) piilossa olevaa yritystä on vaikea löytää. Yksi digimarkkinoinnin hyödyistä on nopeus. Mainos voi tavoittaa suuria määriä asiakkaita hyvin nopeasti. Asiakas voi mahdollisesti yhtä painiketta klikkaamalla siirtyä tilaamaan mainostettua tuotetta tai kiinnostuneet voivat viestitellä yrityksen kanssa nopeasti ilman suurempaa vaivaa.

Koulutus

Digitaaliseen markkinointiin on mahdollista saada koulutus. Koulutuksia ja kursseja löytyy joka lähtöön, ympäri Suomen. Tämä on vain hyvä, sillä se antaa yrittäjille hyvät valmiudet tehokkaaseen markkinointiin ja näin myös hyvään tulokseen. Koulutuksissa opetetaan mm. mainosten luominen sosiaalisessa mediassa – millainen mainos herättää asiakkaan huomion? Mikä saa asiakkaan klikkaamaan juuri sinun mainostasi? Lisäksi yrittäjä voi saada opetusta eri sosiaalisten medioiden käytöstä ja erityisesti niiden markkinointimahdollisuuksista. Yhä useammalla yrittäjällä on yritykselleen luotu Instagram-tili. Kuinka tuota tiliä voidaan käyttää hyväksi yrityksen markkinoinnissa? Lisäksi yrittäjä saa kattavat opetukset uutiskirjeiden luomisesta, sisällön tuottamisesta verkkosivuille, nykyajan ostokäyttäytymisestä jne. Koulutuksia voidaan suorittaa oppilaitoksissa, webinaarien kautta tai pikakursseilla. IAB Finland tarjoaa ainoana Suomessa The Professional Diploma in Digital Marketing -tutkinnon. Se on diplomitasoinen koulutus, joka suoritetaan töiden ohessa. Koulutus kestää vuoden ja se suoritetaan englannin kielellä. Koulutus tapahtuu verkko-opiskeluna, mutta siihen sisältyy kolme lähiopetuspäivää Helsingissä. Koulutuksen myötä saadaan valmius ammattimaiseen digimarkkinoinnin ymmärtämiseen sekä toteuttamiseen. Koulutuksen sisältö kattaa mm. sosiaalisen median, sähköpostimarkkinoinnin, verkkosivuston luomisen asiakkaan hyvän kokemuksen ja helppokäyttöisyyden edellytyksellä, digitaalisen asiakkaan ymmärtäminen, hakukonemarkkinointi ja paljon muuta. Koulutuksen käynyt on oikeutettu käyttämään arvostettua Dip DigM -tutkintotitteliä. Lue lisää tarjolla olevista koulutuksista IAB Finlandin verkkosivuilta.

Koulutus