SOSIAALISEN MEDIAN MARKKINOINNIN LAINALAISUUDET

Sosiaalinen media ei ole pelkästään alusta, jonka avulla käyttäjät voivat luoda ja jakaa sisältöä tai olla säännöllisesti osallisena, vaan se on myös muuttanut itsensä pelkästä sosiaalisen verkostoinnin työkalusta ja muuttunut magneetiksi, joka houkuttelee pariinsa niin asiakkaita kuin yrityksiäkin.On myös olemassa joitain sosiaalisen median markkinoinnin lakeja, joihin meidän on keskityttävä lisätäksemme sen vetovoimaa. Näitä lakeja ovat muun muassa suhteita, kuuntelemista, niche-ryhmiä, laatua, sosiaalista sitoutumista, kärsivällisyyttä, tietoa, käytettävyyttä, vaikutusvaltaa, vastavuoroisuutta ja muita vastaavia tekijöitä koskevat säännöt. Tässä artikkelissa käydään läpi näitä lakeja markkinointipyrkimystesi hyödyksi.

Sosiaalinen kuunteleminen

Sosiaalinen kuunteleminen

Me kaikki pohdimme, kuinka voisimme olla parempia sosiaalisen median markkinoijia. Mutta vain muutama meistä onnistuu löytämään oikean vastauksen. Sosiaalisen median markkinoinnissa kyse ei ole pelkästään puheliaisuudesta. Kyse ei ole siitä, että olisit läsnä jokaisessa kanavassa ja pitäisit ääntä itsestäsi. Kyse on pelkästään paremmasta kuuntelemisesta ja vähemmästä puhumisesta.Tutkimusten mukaan sosiaalisen median käyttäjien määrän arvellaan nousevan maailmanlaajuisesti kolmeen miljardiin vuoteen 2021 mennessä. Tämä johtuu siitä, että sosiaalinen media on vuorovaikutteista, ihmiset haluavat pysyä yhteydessä toisiinsa ja useimmat heistä kuluttavat aikaansa roikkuen netissä.Ei ole olemassa muuta mediaa kuin sosiaalisen median kanavat, joissa voit olla vuorovaikutuksessa olemassa olevien ja uusien yleisöjen kanssa reaaliajassa. Tämän vuoksi brändien tulisi lopettaa puhuminen ja aloittaa kommunikoiminen. Kyseessä on kaksisuuntainen prosessi, joka edellyttää sinun kuuntelevan kärsivällisesti. Ensinäkin sinun tulee kuunnella kohdeyleisöäsi. Osallistu keskusteluihin ja ota selvää siitä, mikä on oleellista sinun yleisöllesi. Tämän avulla saat selkeän kuvan siitä, millaista sisältöä sinun tulee luoda heidän halujensa mukaisesti. Tällöin et myöskään luo ylimääräistä melua itsestäsi.Kaikkien alojen yleismieheksi ryhtyminen on helppoa, mutta jokaisen tehtävän täydellinen suorittaminen ei ole. On mahdollista, että jaat keskittymisesi kaikkialle saadaksesi haltuusi mahdollisimman laajan yleisön. Mutta luodaksesi menestyksekkään sosiaalisen median markkinointisuunnitelman, sinun täytyy keskittyä vain yhteen avainalueeseen.Sosiaalisen median markkinoinnissa suositeltavaa on keskittyä joko tiettyyn kampanjaan, yksittäiseen kanavaan tai tiettyyn yleisöön. Ota selvää kohdemarkkinastasi ja luo sen jälkeen strategia, joka keskittyy kyseiseen demografiseen yleisöön. Jos suunnittelet strategian näiden alueiden ympärille, onnistut varmasti markkinointipyrkimyksissäsi.

Laadulliset tekijät

Laadulliset tekijät

Ottamalla käyttöön keskittyneen lähestymistavan lain, teet tietä kolmannelle laille, joka on laadun laki. Laatu päihittää määrän. Joten on parempi, että sinulla on vain pieni määrä seuraajia, jotka ovat uskollisia brändillesi ja jotka reagoivat aktiivisesti toimintaasi. Tuhannet seuraajat, jotka eivät reagoi brändiisi, ovat vain numeropeliä ja resurssiesi haaskausta. Sama sääntö koskee internetiin luomaasi sisältöä. Luo laadukasta sisältöä ja lisää arvoa keskusteluun ja suhteisiisi yleisöön. Sama pätee myös sosiaalisen median verkostojesi laajentamista.Kuten aiemmin sanottiin, sosiaalisen median markkinoinnissa on kyse vahvan suhteen luomisesta asiakkaisiisi. Vie aikaa rakentaa suhde, vaikka tavoittaisit suuren määrän ihmisiä. Et voi onnistua yhdessä päivässä, vaan pikkuhiljaa jatkamalla panostuksiasi. Tässä vaaditaan ainoastaan kärsivällisyyttä. Kun jatkat laadukkaan sisällön syöttämistä kohdeyleisöllesi, kasvavat todennäköisemmin mahdollisuuksia sisällön jakamiseksi ja siitä pitämiseksi. Tässä vaiheessa mukaan astuu yhdistäminen. Sisältösi ei ole näkyvillä ainoastaan kohdeyleisöllesi, vaan myös heidän henkilökohtaiselle verkostolleen. Tämä on kuin rahojesi sijoittamista oikeille markkinoille, joilla tuotto on kaksinkertainen – kuin panoksesi tuplaaminen ventissä hyvällä aloituskädellä. Hajautetun panostuksen sijasta sinun kannattaa keskittää panoksesi parhaalle sijoitetun pääoman tuotolle, oli kyseessä sitten korttipeli tai markkinointi. Joten valitse oikea kohdeyleisö ja markkinointipanoksesi tuottavat yhdistettyjä tuloksia. Ja avainasemassa on käyttää yhä uudelleen toista ja kolmatta lakia.Mikä sosiaalisessa mediassa on mahtavaa? Sen vuorovaikutteisuus, vai mitä? Mutta se ei tarkoita sitä, että ainoastaan postaat sisältöäsi ja istut odottamassa yleisösi reaktioita. Sinun täytyy olla olemassa heitä varten, vastaamassa ja toimimassa heidän kanssaan vuorovaikutuksessa. Sinun täytyy osallistua keskusteluun. On erittäin tärkeää rakentaa suhde yleisösi kanssa. Kaikkein tärkeintä on, että jos teet virheitä, opit niistä etkä toista niitä.

Tieto ja vastavuoroisuus

Tieto ja vastavuoroisuus

Koska suhteet ovat sosiaalisen median markkinointipanostusten keskiössä, kaikki niitä vahvistavat tekijät ovat olennaisia. Joten merkittävässä asemassa ovat tieto ja vastavuoroisuus. Vastaa ja jaa verkostosi henkilöiden kommentteja ja postauksia. Jos et tee niin, et voi odottaa heidänkään tekevän samaa. Joten sinun täytyy käyttää aikaasi muiden ihmisten ja brändien sisällöstä tykkäämiseen ja jakamiseen. Sinun on myös keskusteleva näistä aiheista.Nämä lait ovat melko yksinkertaisia. Tilastot ja numerot pysyvät osana markkinointistrategiaasi, mutta sinun täytyy investoida enemmän aikaasi vuorovaikutukseen ihmisten kanssa. Tällä tavoin voit rakentaa kestäviä suhteita yleisösi kanssa.Sinun täytyy saada apua brändin edistäjiltä ja vaikuttajilta saadaksesi brändisi hyvään valoon. Ja tällä tavoin voit nostaa brändikuvaasi. Käytä aikaa löytääksesi kohdeyleisösi nettivaikuttajat. Varmista, että heillä on laadukas seuraajakanta, joka on kiinnostunut tuotteistasi ja palveluistasi. Rakenna yhteys tällaisten ihmisten kanssa ja laajenna saavuttavuuttasi. Kuten aiemmin mainittiin, vie aikaa rakentaa suhteita. Sosiaalisen median markkinointi yhdessä kärsivällisyyden kanssa vaatii jatkuvuutta luottamuksen rakentamiseksi. Sinun täytyy olla yhteydessä seuraajiisi säännöllisesti ja tavalla, joka heijastelee brändisi todellista olemusta. Lopeta myyntiin keskittyvän sisällön postaaminen ja ala keskittyä vuorovaikutteiseen ja alaan keskittyvään sisältöön.Vuoteen 2020 mennessä mobiilikäyttäjien määrä ympäri maailman odotetaan saavuttavan 4,78 miljardin käyttäjän rajan. Tämä tarkoittaa, että mobiilikäyttäjien määrä kasvaa päivä päivältä. Näin ollen sinun tarvitsee rakentaa sosiaalisen median markkinointikampanjasi tämän käyttäjäkunnan ympärille. Luo sisältöä, videoita ja kuvia, jotka toimivat mobiililla. Varmista, että niitä voi käyttää jokaisella laitteella. Kun sinulla on ihmisiä kiinnostavaa sisältöä, on helpompaa kohdentaa haluamaasi markkinointimateriaalia yleisöllesi ja heidän omille seuraajakunnilleen.