Vinkkejä kuinka markkinointi sosiaalisessa mediassa voi kasvattaa liiketoimintaasi – osa 1

Jos olet yrityksen omistaja, on todennäköistä, että olet jo käyttänyt sosiaalista mediaa markkinointityökaluna saadaksesi ihmisiä tietoiseksi yrityksestäsi. Itse asiassa 82 prosenttia pienyritysten omistajista käyttää sivustoja, kuten Facebookia, Twitteriä, LinkedIniä, Pinterestiä ja Instagramia, kasvattamaan ja mainostamaan yritystään. Mutta jos et vielä ole hyödyntänyt sosiaalista mediaa markkinoinnissa, ei koskaan ole ollut parempaa aikaa aloittaa. Tässä artikkelisarjassa listaamme syitä, miksi sosiaalisen median käyttäminen markkinoinnissa voisi olla hyödyksi yritystoiminnallesi ja vinkkejä sen käytöstä juuri sinun yritykselle toimivalla tavoilla.

Sosiaalinen media auttaa saamaan sana kiertämään

Ensinnäkin, sosiaalinen media tosiaan auttaa saamaan nimeä yrityksellesi ja sanaa kiertämään. Mutta sanan levittämisen lisäksi, se tarjoaa sinulle myös mahdollisuuden kasvattaa suhteita kohdeyleisöösi ja potentiaalisiin asiakkaisiin. Sinun fanisi, seuraajasi ja kontaktisi ovat ihmisiä, jotka tuntevat organisaatiosi, ovat tehneet kauppaa kanssasi aiemmin ja tulevat todennäköisimmin kertomaan ystävilleen sinusta ja yrityksestäsi. Ajattele siis asiakkaitasi elävinä mainoskyltteinä yrityksellesi. Yksi loistava kommentti heiltä voi saavuttaa satoja tai jopa tuhansia mahdollisia uusia asiakkaita. Ajattele, jos joka ainoa asiakkaasi kehuu sinua tai yritystoimintaasi sosiaalisessa mediassa, kuinka monta ihmistä saattaa kuulla siitä ja harkita sinua kun heillä on tarve juuri sinun tuotteillesi tai palvelullesi.

Sosiaalinen media on suosittu – todella, todella suosittu

Sinun ei tarvitse olla omistautunut teknologiablogien lukija tai online-markkinoinnin asiantuntija tietääksesi, että sosiaalinen media on todella suosittua kuluttajien keskuudessa. Pew Research Centerin mukaan 65 prosenttia amerikkalaisista aikuisista käyttää sosiaalisia verkostoja, joka tarkoittaa, että sosiaalinen media koskettaa lähes kaikkia asiakkaita, jotka kulkevat ovestasi sisään. Useimmille pienyrityksille Facebook, jolla on 1,7 miljardia kuukausittaista aktiivista käyttäjää, on ensiaskel sosiaalisen median markkinoinnin aloittamiseen. Sen laajalla ulottuvuudella ja dynaamisella toiminnollaan, hyvin harvat yritykset eivät hyötyisi olemisesta läsnä Facebookissa. Siitä aloittaminen on helppoa kun haluat kokeilla jotain uutta.

Sosiaalisen median käyttäjät ovat aktiivisia

Yksi asia, jonka sinun on tiedettävä sosiaalisen median käyttäjistä, on, että kun he sanovat olevansa sosiaalisessa mediassa, he ovat todella sosiaalisessa mediassa. Informate Mobile intelligence:n raportin mukaan sosiaalisen median käyttäjät Yhdysvalloissa tarkistavat tilinsä 17 kertaa päivässä. Vaikka asiakas voi käydä kaupassasi kerran viikossa, he näkevät sosiaalisen median viestit syötteessä useaan kertaan viikon aikana. Tämä voi muistuttaa heitä tarpeesta, joka edellyttää asiointia yrityksessäsi. Mikäli sinulla on myös verkkokauppa mahdollisuus, asiakkaasi voivat ostaa tarvitsemansa nopeasti ja kätevästi kotisohvaltaan tai vaikka julkisessa liikenteessä istuessaan kotimatkalla.


Sosiaalisen median käyttäjät ovat aktiivisia

Sosiaalinen media on kustannustehokasta

Kun yhä useammat sosiaaliset verkostot lisäävät algoritmeja, jotka suodattavat, mitä käyttäjät näkevät uutissyötteissään, orgaaninen sisältösi saattaa kadota sekamelskaan. Hyödynnä sosiaalisten verkkojen tarjoamia edullisia mainosominaisuuksia sisällön ja erikoistarjouksien edistämiseksi. Suurin osa sosiaalisen median mainoksista on perinteistä mainontaa edullisempaa, joten sinun ei tarvitse käyttää paljon rahaa tavoittaaksesi enemmän ihmisiä, lisätä yleisöäsi ja kasvattaa yritystäsi.

Sosiaalinen media saavuttaa kaikenikäisiä ihmisiä

Sosiaalisella medialla ei ole ikärajoituksia. Vuoden 2015 Pew Research Centerin tekemässä tutkimuksessa todettiin, että 65 prosenttia yhdysvaltalaisista aikuisista käyttää sosiaalisia verkostoja. Vuosina 2005 – 2015 käyttö 30 – 49 -vuotiaiden välillä oli kasvanut 69 prosentilla – 8 prosentista 77 prosenttiin. Joten, riippumatta siitä, kuinka nuori tai vanha kohdeyleisösi on, todennäköisyys on, että useimmat heistä ovat jo kirjautumassa sisään ja odottavat tietoa juuri sinun yrityksestäsi. Sosiaalinen media ei myöskään syrji ihmisiä etnisen taustansa, uskontonsa, seksuaalisuutensa tai minkään muunkaan takia, joten saavutat hyvin laajan kunnan erilaisia ihmisiä kaikkialta maailmaa.

Sosiaalinen media saavuttaa kaikenikäisiä ihmisiä