Mainonta vuonna 2021

Mainonta vuonna 2021

Markkinointia on esiintynyt aikojen alusta lähtien ainakin historioitsijoiden mukaan, mutta piirrettiinkö tai kirjoitettiinko kiviin jo mainoksia vai noustiinko vaan kiven päälle huutamaan, että on porkkanoita tarjolla tai kalaa saatavana. Vielä tänä päivänä etelän maiden maaseudulla kala-autojen kaiuttimista kuuluu, että tuoretta kalaa on tarjolla ja mainoslehtisiä jaetaan muun muassa veneretkistä ja jeeppisafareista.

Televisio

Tuntuu, että viimeisen parinkymmenen vuoden aikana mainonta on myös muuttunut, vaikka vanhojakin menetelmiä käytetään. Televisiossa on edelleen mainostauot ja tv onkin yksi tärkeä kanava mainoksille. Kaikki eivät käytä mainoskatkoja jääkaapilla käyntiin vaan, jos mainoksessa on tarttuva musiikki (esim. Valion maitomainos vuosia sitten: ”Aina kuin mä maitoo juon mä muistan sun ja hetket nuo. Kirjeitä en osaa kirjoittaa, panen maitoa tulemaan”), joka muistetaan tai mainoksen tietty maisema, esine, henkilö tai lause, joka omaksutaan, on televisiolla mahdollisuus saada tuote/ palvelu suuren yleisön tietoisuuteen.

Televisiossa voidaan mainonnassa käyttää sekä musiikkia, ääntä että kuvaa, radiomainonta perustuu kuultuun ja teiden varsilla isot mainostaulut kuvaan. Näillä vanhoilla mainonta muodoilla lehtimainonnan lisäksi saadaan edelleen suuri määrä asiakaskuntaa kerätyksi. Mainontaa suunniteltaessa kannattaa tietysti ensin miettiä budjettia eli isot mainokset ja iso yleisö maksavat myös enemmän. Television ääressä istuskelee iltaisin satoja tuhansia jopa miljoonia katsojia (maasta riippuen), mutta tarvitseeko pieni firma niin paljon mainontaa ja ennen kaikkea onko siihen varaa.

Muita vaihtoehtoja

Isot kymmenmetriset valotaulut huomataan. Valotauluista minulle tulee mieleen elokuvien suuren maailman pelit ja kasinot, kaupungit niin kuin Las Vegas. Mutta kyllä Suomessakin on mainostauluja. Autotien varrella pysähdyspaikka, jota mainostetaan mainostauluin tietyin välimatkoin, saa varmasti useamman pysähtymään kuin baari, joka ei mainosta. Mutta taas kannattaa miettiä, mitä voi mainostaa isoilla mainoksilla eli ne eivät ole halpoja mainostus muotoja. Nykymaailmassa on myös halvempia jopa maksuttomia mainostus tapoja. Jos tuotetta tai palvelua haluaa saada tunnetuksi voi käyttää sosiaalista mediaa.

Ainakin, jos tuote tai palvelu on uusi voi aloittaa mainonnan edullisimmilla vaihtoehdoilla esimerkiksi internet kanavilta, löytyy jopa ilmaisia mahdollisuuksia, niin Facebook kuin Instragram ja Twitter sopivat myös, mainontaan. Suuri osa kuluttajista löytää tänä päivänä uudet palvelut ja tuotteet ensimmäisinä internetin kautta. Facebook ja Instagram vaativat työtä eli jotta ne antavat hyvää mainosta tuotteesta/ palvelusta kotisivujen on oltava kiinnostavia ja trendikkäitä ja sivuja pitää päivittää ja pitää ajan tasalla. Videot ja kuvat tuovat lisää näkyvyyttä ja ovat mainoksena tuotetta/palvelua markkinoivan osaamisesta. Youtube videot ovat myös hyvä keino mainostaa.

Katsojia voi saada paljon ja videot ovat edullinen ja tehokas tapa mainostamiseen ja myynnin edistämiseen. Niin Facebook, Instagram, Twitter kuin Youtube vaativat kaikki harjoittelua ja opettelu. Kuinka saada ne näkyviin niin, että mahdolliset asiakkaat huomaavat ne eli pelkkä sivun avaaminen ei riitä. Kun mainontaa miettii, on mietittävä myös kenelle mainostaa eli jos on avaamassa lapsille seikkailupuistoa ei mainosta kannata laittaa eläkeläisille tarkoitettuun lehteen tai jos taas tarjolla on eläkeläisten tietokonekurssia niin sitä ei mainosteta lastenlehdessä. Oikea mainostaminen on tärkeää esim. internetin kautta ei saavuteta kaikkia ikäihmisiä. Myös miten laajalle alueelle mainostetaan rajoittaa mainostusta. Televisiossa ei kannata ehkä mainostaa kylän linnunpelätin -näyttelyä vaan paikallislehdet ja sosiaalinen media sopivat siihen paremmin. Tärkeää on muistaa, että, jos halutaan, että tuote tulee tunnetuksi sitä pitää mainostaa, mutta mainostamista pitää tehdä jatkossakin, jotta tuote ei pääse unohtumaan eli jatkuva mainonta on parasta markkinointia.

Muita vaihtoehtoja
Muita vaihtoehtoja